Przejdź do menu Przejdź do treści

dr hab. Łukasz Albański, prof.UKEN

Tytuł naukowy/dziedzina:

doktor habilitowany, dziedzina nauki/sztuki: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika, rok uzyskania: 2022

doktor, dziedzina nauki/sztuki: nauki społeczne, dyscyplina: socjologia, rok uzyskania: 2011

 

Wykaz zajęć:

Wychowanie adaptacyjne i emancypacyjne (wykład)

Metodologia badań pedagogicznych A (ćwiczenia)

Edukacja tanatologiczna: konteksty, wyzwania, terapia (wykład)

 

Dorobek naukowy:

Pedagog, socjolog, autor kilkudziesięciu publikacji naukowych w językach polskim, angielskim i niemieckim. Prowadził badania terenowe w Kanadzie. Gościł na stypendiach i seminariach w uniwersytetach zagranicznych (m.in. Oxford University, Freie Universität Berlin, Karl Franzens Universität Graz, University of Aberdeen, University of Ottawa, University of Winnipeg). Odbył staż podoktorski na Wydziale Nauk Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Specjalizuje się w badaniach z zakresu socjologii edukacji, migracji i dzieciństwa. Obecnie prowadzi badania nad zjawiskiem migracji osób małoletnich i adopcjami międzyrasowymi. Ukończył kursy językowe na Uniwersytecie Toronto.

Wykaz 10 najważniejszych publikacji:

książki:

Ł. Albański, Społeczno-pedagogiczne i kulturowe konteksty migracji dzieci : między globalnym wykluczeniem a walką o godność, Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2020

Ł. Albański Adopcja międzyrasowa : refleksje nad pokrewieństwem, rasą i przynależnością, Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, 2018

 

Artykuły w czasopismach:

Krywult-Albańska, Ł. Albański, Gender and Educational Inequalities during the COVID-19 Pandemic : Preliminary Insights from Poland, Sustainability. – 2021, Vol. 13, iss. 22, id art. 12403 ; s. 1-15

Ł. Albański, M. Krywult-Albańska, Reinventing the Refugee Camp as the City: Theoretical Considerations about Unaccompanied Minors, Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny. – 2021, Vol. 57, nr 3, s. 253-265

Ł. Albański, Shattered spaces of migrant childhood : Camps, borders and uncertain status, International Sociology. – 2020, Vol. 35, No. 5, s. 480-486

Ł. Albański, Bielszy odcień inteligencji: o różnicach rasowych i etnicznych w kontekście badań nad inteligencją, Studia Edukacyjne. – 2019, nr 53, s. 103-115

Ł. Albański, The metamorphosis of the world and nostalgia for an ideal past: Beck and Bauman’s last works, International Sociology. – 2019, Vol. 34, No. 2, s. 123-129

Kowalski, Ł. Albański, Borders, Inequalities and Global Generations: A Preliminary Study on the use of Ulrich Beck’s Concepts in the Polish Context, The New Educational Review. – 2018, Vol. 52, s. 76-85

Ł. Albański, M. Kowalski, Migranci o nieuregulowanym statusie u progu dorosłości : refleksje nad znaczeniem edukacji w perspektywie cyklu życia, Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2018, nr 4, s. 49-55

Ł. Albański, Socjologia dzieciństwa: dyskusja nad pozycją dziecka w socjologii, Studia Edukacyjne. – 2017, nr 46, s. 73-88

 

Charakterystyka doświadczenia i dorobku dydaktycznego:

Prowadzi zajęcia dla studentów zagranicznych w języku angielskim: Anthropology of Childhood, Multiculturalism: Migration, Identity and Education

Przygotowuje kurs w języku angielskim dla studentów w ramach programu VALIDE Erasmus +