Przejdź do menu Przejdź do treści

ICT and education in the perspective of experts from business, government, academia and NGOs in Europe, Latin America and Caribbean

Zapraszamy do zapoznania się najnowszą publikacją pt. „ICT and education in the perspective of experts from business, government, academia and NGOs in Europe, Latin America and Caribbean” pod redakcją Magali Arteaga, Łukasz Tomczyk; Gabriel Barrios, Solomon Sunday Oyelere. Monografia została wydana w Universidad del Azuay (Ekwador) jako efekt komparatystyki pedagogicznej prowadzonej w ramach projektu SELI – Smart Ecosystem for Learning and Inclusion, realizowanego przy współudziale pracowników Instytutu Nauk o Wychowaniu.

Celem badań było ukazanie uwarunkowań związanych z wdrażaniem ICT w szkolnictwie oraz sektorze edukacji pozaformalnej. Badania miały również cel odnoszący się do zaprezentowania specyfiki związanej z inkluzją cyfrową, rozwojem kompetencji cyfrowych oraz otoczką organizacyjno-administracyjną. Ze względu na postawione problemy badawcze wybrano technikę jakościowych wywiadów. Postawione cele spowodowały wyodrębnienie następujących problemów badawczych:

  • Jakie rozwiązania oparte na technologiach informacyjno-komunikacyjnych są najczęściej i najefektywniej stosowane przez trenerów i nauczycieli w ich działaniach edukacyjnych w Europie, Ameryce Łacińskiej i Karaibach?
  • Jaka jest największa przeszkoda we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań opartych na ICT w Europie, Ameryce Łacińskiej i Karaibach?
  • W jaki sposób możemy wykorzystać potencjał sprzętowy i ludzki Europie, Ameryce Łacińskiej i Karaibach, aby jeszcze bardziej zwiększyć efektywność kształcenia wspomaganego technologiami informacyjno-komunikacyjnymi?
  • W jaki sposób sektor biznesu wspiera uczenie się i integrację z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych?
  • Które innowacje można uznać za znaczące w Europie, Ameryce Łacińskiej i Karaibach w kontekście ICT i edukacji?

Druga grupa problemów badawczych oscylowała wokół zagadnienia inkluzji cyfrowej, rozwoju kompetencji cyfrowych ze szczególnym uwzględnieniem grup wymagających wsparcia edukacyjnego i organizacyjnego. Problemy szczegółowe dla tej grupy pytań przyjęły następującą postać:

  • W jaki sposób powinniśmy wspierać rozwój umiejętności związanych z obsługą technologii informacyjno-komunikacyjnych wśród osób odpowiedzialnych za proces uczenia się i integracji (trenerzy i nauczyciele)?
  • Jakie metody i strategię powinniśmy przyjąć, aby rozwijać otwarte zasoby edukacyjne w Europie, Ameryce Łacińskiej i Karaibach?
  • W jaki sposób powinniśmy wykorzystywać otwarte zasoby edukacyjne do współpracy z grupami defaworyzowanymi, np. imigrantami, bezrobotnymi, niepełnosprawnymi, seniorami?
  • W jaki sposób agencje rządowe wspierają wykorzystanie ICT w uczeniu się i integracji społecznej w Europie, Ameryce Łacińskiej i Karaibach?

 

Metody, techniki i narzędzia badawcze

Biorąc uwagę problemy badawcze posłużono się jakościową metodologią badań pedagogicznych z wykorzystaniem techniki wywiadu eksperckiego z użyciem narzędzia kwestionariusza ustrukturyzowanego wywiadu (Stempień & Rostocki, 2013). Kwestionariusz został poddany kilkukrotnej wewnętrznej recenzji przez ekspertów zaangażowanych w projekt SELI – Smart Ecosystem for Learning and Inclusion – ERANet17/ICT-0076. Referencyjnym narzędziem badawczym, które zostało przetłumaczone na języki lokalne był angielskojęzyczny dokument. Narzędzie wykorzystano w ramach badań komparatystycznych w wybranych krajach Ameryki Łacińskiej, Karaibów (Dominikana) oraz Europejskich (Finlandia, Turcja, Polska). Narzędzie badawcze posłużyło zebraniu danych w sposób bezpośredni (spotkanie w twarzą w twarz), a także w sposób zapośredniczony np. wywiady przeprowadzone telefonicznie lub przy użyciu komunikatorów.

 

Monografia jest dostępna bezpłatnie pod następującym adresem: http://publicaciones.uazuay.edu.ec/index.php/ceuazuay/catalog/book/109?fbclid=IwAR2xx3xXBOMEGLZEihSP5Fqz3MaU7CMc6aN-rKTcTcH9xoQi6ltefn3T1sg

lub portalu ResearchGate: https://www.researchgate.net/publication/342992339_ICT_and_education_in_the_perspective_of_experts_from_business_government_academia_and_NGOs_in_Europe_Latin_America_and_Caribbean

a także Academia.edu: https://www.academia.edu/43640623/ICT_and_education_in_the_perspective_of_experts_from_business_government_academia_and_NGOs_in_Europe_Latin_America_and_Caribbean?auto=download&email_work_card=download-paper

 

Archiwa