Przejdź do menu Przejdź do treści

Publikacja „Social Media and Trust Building”

„W dzisiejszych czasach media społecznościowe stały się niezwykle popularne, ponieważ pozwalają ludziom w łatwy sposób łączyć się używając narzędzi online i tworzyć relacje zapośredniczone przez ICT dla celów osobistych, politycznych i biznesowych. Media społecznościowe zmieniają społeczeństwo, rynek i życie codzienne. Media społecznościowe stwarzają możliwości nie tylko dla biznesu i edukacji, ale także do swobodnej rozmowy i zdobywania informacji. Z drugiej strony istnieje wiele wyzwań związanych z rozpowszechnianiem fałszywych informacji, stawiania nieprawdziwych zarzutów lub nadużywania Internetu dla osobistego zysku kosztem innych osób, czy też grup. Użytkownicy mediów społecznościowych na co dzień narażeni są na ryzyko – w postaci oszustw, fałszywych wiadomości lub niewłaściwego wykorzystanie danych osobowych. Kwestie te dotyczą wszystkich krajów, które wdrożyły i obecnie powszechnie stosują ICT. Na wymienione zjawiska narażeni są również mieszkańcy krajów wyszehradzkich” (źródło: ze wstępu „Social Media and Trust Building”).

W latach 2019 – 2020 w Instytucie Nauk o Wychowaniu realizowany był projekt „Social Media and Trust Building” w ramach International Visegrad Fund, Grant No. 21830123. Konsorcjum instytucji badawczych tworzyły następujące uczelnie: CZ – University of West Bohemia, SK – Matej Bel University, HU – Szent István University, Gödöllö, PL – Pedagogical University of Cracow, CZ – University of South Bohemia. Koordynator projektu dr Michal Micik (University of West Bohemia). Polski zespół składał się z następujących pracowników INOW: dr inż. Łukasz Tomczyk (koordynator polskich badaczy), prof. UP dr hab. Katarzyna Potyrała, dr Karolina Czerwiec, dr Anna Mróz, mgr Paulina Koperna. Projekt wpisuje się w długofalowe zadania związane z badaniami nad edukacja medialną i kompetencjami cyfrowymi. Efektem pracy zespołu badawczego jest między innymi publikacja „Social Media and Trust Building” pod redakcją Michal Mičík (CZ), Łukasz Tomczyk (PL), Michaela Sládkayová (SK), Erika Varga (HU). Publikacja składa się z jedenastu rozdziałów, w których zawarto następujące treści: Technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) w krajach grupy wyszehradzkiej, charakterystyka mediów społecznościowych, media społecznościowe a administracja samorządowa, media społecznościowe a biznes, media społecznościowe i trzeci sektor, wykorzystanie mediów społecznościowych w edukacji, generacje – komunikacje i SNS, zaufanie w mediach społecznościowych, wyniki badań w krajach grupy wyszehradziej oraz propozycje scenariuszy edukacyjnych.  Publikacja została wydana w Pilźnie przez wydawnictwo naukowe NAVA. Monografia jest dostępna bezpłatnie w trybie Open Access – kliknij tutaj

Archiwa